O tom, že si dÄ›ti (ale i dospÄ›lÃ) rády hrajÃ, nenà pochyb. Bohužel se ale nÄ›kdy stane, že už se nejedná o hru. Tyto dÄ›ti si to vÅ¡ak neuvÄ›domujÃ. PÅ™itom nenà až tak těžké poznat, co lze jeÅ¡tÄ› považovat za hru a co už jà nenÃ. To vÅ¡ak neplatà nejen pro nÄ›, ale také pro dospÄ›lé. MÄ›li bychom se tedy podÃvat, na co bychom si mÄ›li dávat pozor.
Â
Â
V prvnà řadÄ› bychom se mÄ›li zeptat, zda svou hrou nÄ›komu nepůsobÃme bolest, aÅ¥ už jinému ÄlovÄ›ku nebo zvÃÅ™eti. JednÃm ze základnÃch pravidel hry totiž je, že by se mÄ›li bavit vÅ¡ichni jejà úÄastnÃci. Pokud je nÄ›který z nich v nepohodlÃ, Äi dokonce mu působÃme bolest, pak už se nejedná o hru.
Â
To bývá problém pÅ™edevÅ¡Ãm u malých dÄ›tÃ, které jeÅ¡tÄ› nemajà tak vyvinutou schopnost empatie. Pak vidÃme vÄ›ci, jako je napÅ™Ãklad pÅ™ivazovánà plechovky koÄce na ocas a podobné excesy. Zde je potÅ™eba si uvÄ›domit, že to nenà chyba tÄ›ch dÄ›tà – ony si zkrátka jeÅ¡tÄ› nedovedou uvÄ›domit, že onomu zvÃÅ™eti působà bolest a nedovedou se do nÄ›j vcÃtit. Zde je tedy na rodiÄÃch, aby svým potomkům vysvÄ›tili, proÄ je toto chovánà nevhodné.
Â
Â
DalÅ¡Ãm varovným signálem je, pokud onou hrou cÃlenÄ› poÅ¡kozujeme cizà majetek. To bývá pro dÄ›ti lákavé, nikoliv proto, že by chtÄ›ly niÄit, nýbrž pro ten pocit adrenalinu, kdy se snažà nenechat se chytit. Pokud se jim to povede, pak je vyplavenà endorfinů skuteÄnÄ› velké. PrávÄ› proto napÅ™Ãklad nejen niÄà majetek, ale tÅ™eba i zvonà na zvonky. I zde je dobré dÄ›tem vysvÄ›tlit, proÄ je to Å¡patný nápad, a nabÃdnout jim alternativu, která jim pÅ™inese podobné uspokojenÃ.
Â
Je potÅ™eba poznamenat, že vÅ¡e výše zmÃnÄ›né se netýká pouze dÄ›tà (i když to samozÅ™ejmÄ› platà hlavnÄ› o nich), ale také nÄ›kterých dospÄ›lých. VÄ›tÅ¡inou se jedná o ty, kteřà majà nižšà emocionálnà inteligenci. I u nich je potÅ™eba vysvÄ›tlovat, proÄ by toto nemÄ›li dÄ›lat. Jen mÄ›jte na pamÄ›ti, že u dospÄ›lých je zmÄ›na mnohem těžšà než u dÃtÄ›te. Ani tak bychom se vÅ¡ak nemÄ›li vzdát.