Na trhu je k dispozici doslova za pár desÃtek korun halogenová žárovka, napodobujÃcà svit xenonové výbojky. Je vhodná do vÅ¡ech typů běžných svÄ›tlometů, je homologovaná pro běžný silniÄnà provoz a neoslňuje protijedoucà vozidla. Nejde vÅ¡ak pouze o vzhledový noblesnà efekt, tato skuteÄnost má mnohem Å¡irÅ¡Ã pozitivnà dopad.
Xenonový efekt dokáže vÃc, než si myslÃte
Vývojové zázemà spoleÄnosti Osram vytvoÅ™ilo v průbÄ›hu nÄ›kolika desÃtek let celou Å™adu inovacà a jednou z nejvýraznÄ›jÅ¡Ãch byl návrh halogenové žárovky pro běžný silniÄnà provoz v takovém barevném podánÃ, které způsobà doslova revoluÄnà zmÄ›ny v jÃzdnÃch vlastnostech. Zdá se to možná trochu nadnesené, ale posun barvy na ose svÄ›telného spektra smÄ›rem k modrému odstÃnu mÄ›nà nejen estetický dojem, ale zároveň praktickou funkcionalitu. Lidský zrak je totiž velmi citlivý na bÃlé svÄ›tlo, které napodobuje sluneÄnà svit a s tÃm souvisà i tÄ›lesné pochody, hormonálnà zmÄ›ny a dokonce produkci stresových hormonů.
NejvyÅ¡Å¡Ã produkce melatoninu nastává ve fázi východu a západu Slunce, je to hormon, který tlumà fyzickou aktivitu a pÅ™ipravuje tÄ›lo k pozvolnému „rozbÄ›hu“ nebo ve veÄernÃch hodinách k útlumu a odpoÄinku. OdpovÃdá tomu také barva sluneÄnÃho kotouÄe nad obzorem, která je pÅ™ibližnÄ› 3000 K, a shodou okolnostà zhruba stejný barevný odstÃn vyzaÅ™ujà běžné halogenové autožárovky.
ŘidiÄ za volantem by vÅ¡ak mÄ›l být pÅ™ipraven vÄas reagovat na podnÄ›ty v silniÄnÃm provozu a nikoli pÅ™ejÃt do odpoÄinkového režimu. S tÃmto jevem pracovali ve spoleÄnosti Osram a cÃlem snaženà vývojového týmu byla žárovka Osram Cool Blue, jejÞ teplota chromatiÄnosti 4200 K odpovÃdá neutrálnÃmu bÃlému dennÃmu svÄ›tlu, které vyzaÅ™ujà sluneÄnà paprsky pÅ™i průchodu atmosférou v odpolednÃch hodinách. ŘidiÄ je pak pÅ™ipraven podat maximálnà výkon, je lépe soustÅ™edÄ›ný na jÃzdu, nenà vystresovaný a má lepÅ¡Ã pÅ™ehled o tom, co se odehrává v jÃzdnÃm pruhu a jeho okolÃ.